آلودگی صوتی

درجوامع امروزی با رشد جمعیت و شهرنشینی مشکلات زیست محیطی از قبیل آلودگی هوا و بحران آّب و خاک هرساله بیشتر و بیشتر می شود. ولی در این میان آلودگی صوتی هم بعنوان یک معضل اساسی در زندگی مردم تاثیرات منفی خواهد گذاشت.
صداهای بلند در طول زمان می تواند باعث کاهش شنوایی انسان گردد ولی آلودگی های صوتی حتی با شدت کم می تواند در دراز مدت بر روی انسان اثرات منفی داشته باشد.
تاثیر آلودگی صوتی بر انسان
آلودگی های صوتی ، ترافیک، صداهای مزاحم، زندگی در مکان های شلوغ و پر سر و صدا اثرات زیان باری بر سلامت جسم و جان انسان ها می گذارد که اهم آن عبارتند از:
• ایجاد استرس
• سکته و مشکلات مغزی
• اختلال در خواب
• عدم تمرکز
• اختلال در خواب
• اختلال در بارداری زنان و اثر سوء بر نرخ زاد و ولد
• افزایش احتمال ناهنجاریهای جنینی
 
طبق نظر محققان در بحث آموزش، مدارسی که در مکانهای شلوغ و پر سرو صدا قرار دارند دانش آموزان از نمرات درسی پایین تری برخوردارند.
همچنین آلودگی صوتی اثرات منفی بر روی رشد زبانی و شناختی کودک دارد. کودکانی که مدارس آنها در مکان های شلوغ و پر سر و صدا قرار دارد از نمرات درسی پایین تری (به ویژه در بحث خواندن) برخوردارند.
چه می توان کرد؟
با انجام برخی اقدامات می توان از ورود آلودگی های محیطی از جمله آلودگی های صوتی به ساختمان کاسته و محیطی آرام را ایجاد نمود. اقداماتی همچون :
• طراحی اصول ساختار بیرونی بنا
• استفاده از مصالح پیش ساخته آکوستیک در دیوارها و سقف
• استفاده از در و پنجره های نوین با شیشه های دو یا چند جداره
• کاشت درخت و گل و گیاه در مقابل ساختمان به منظور جذب انرژی صوتی
تمامی این موارد یک مزیت را دنبال می کنند و آن هم "کاهش شدت صوت" است.
حال می خواهیم بررسی نماییم که شدت صوت چگونه اندازه گیری می شود.
واحد اندازه گیری شدت صوت که یک واحد لگاریتمی به حساب می آید "دسی بل" است و افزایش یا کاهش آن با دیگر واحدها متفاوت است. به طور مثال اگر صدا تا 10 دسی بل افزایش یابد شدت صدایی که قابل شنیدن باشد حدود 2 برابر افزایش می یابد و بالعکس اگر 10 دسی بل کاهش یابد شدت صدایی که در این حالت شنیده می شود نصف صدای اولیه خواهد بود. دامنه ی شدت صوتی که برای انسان مجاز می باشد بین 0 تا 120 دسی بل است.
برای جلوگیری از تاثیرات منفی آلودگی های صوتی توصیه شده که شدت صوت مناسب در داخل محل سکونت حدود 45 دسی بل باشد.
این بدان معناست که برای کاهش آلودگی های صوتی ابتدا منابع انتشار صوت در محدوده ی محل سکونت شناسایی و میزان شدت صوت آنها اندازه گیری شود.
سپس عایق مناسب که توان کاهش شدت صوت مورد نظر و ایجاد محیط مطلوب برای سکونت را دارد انتخاب شود.
این جدول مثالهایی از منابع صوتی را با شدت صوت مختلف نشان می دهد:
 
 
 
 
 
در و پنجره های یوپی وی سی با شیشه های چندجداره راهکار آلودگی صوتی 
پنجره بعنوان یک قسمت بسیار مهم و اجتناب ناپذیر در ساختمان که مزایایی چون استفاده از نور طبیعی، تهویه هوا و دید بصری را دارد شناخته می شود. ولی عدم طراحی و اجرای مناسب پنجره موارد آزاردهنده ای از جمله ورود آلودگی صوتی را به همراه دارد. پنجره های قدیمی که اکثرا بصورت آهنی با شیشه های تک جداره ساخته می شدند گواه این مسئله هستند که برای جلوگیری از سر و صدای بیرون کافی نبوده و باید محصول مناسبتری جایگزین آنها گردد.
در و پنجره های یوپی وی سی استاندارد که شامل مجموعی از الزامات استاندارد (گالوانیزه ،نوارهای لاستیکی، یراق آلات و نصب) و انتخاب صحیح شیشه دو یا چندجداره مورد نیاز می باشد، امکان کاهش سر و صدا را تا حد مطلوبی برای ساکنین ایجاد می نماید.
دو نکته بسیار مهم و تاثیرگذار در کاهش صوت از طریق پنجره های یوپی وی سی وجود دارد :
1. نبود هیچگونه درز و روزنه ای در اطراف قاب و لنگه بازشو که دقیقا به موارد ذیل بستگی دارد :
• پروفیل یوپی وی سی مطابق با استانداردهای جهانی
• استفاده از گالوانیزه تقویتی پروفیل یوپی وی سی با ابعاد و ضخامت استاندارد
استفاده از گالوانیزه تقویتی با ابعاد کوچک و ضخامت کمتر از 5/1 میلیمتر احتمال خمش در و پنجره و در نتیجه ورود سر و صدا را می دهد. مخصوصاً زمانیکه پنجره در معرض فشار باد قرار گیرد.
• لاستیکهای درزبندی استاندارد
لاستیک های درزبندی اگر خاصیت ارتجاعی مناسبی نداشته باشند و یا در مقابل شرایط اقلیمی واکنش دهند، پنجره از عایق بندی خارج می شود.
• یراق آلات استاندارد متناسب با ابعاد بازشو
یراق بازشو بایستی به نحوی نصب شود که فاصله ی بین نقاط قفل شونده و لولاها از 80 سانتیمتر بیشتر نشود. بطور مثال در پنجره هایی که عرض بازشو از 80 سانتیمتر بیشتر است نباید از یراق تک حالت بازشو استفاده کرد چون یراقی در عرض پنجره برای قفل شدن وجود ندارد.
• نصب دقیق و درزبندی با مواد مناسب مثل فوم پلی اورتان و سیلیکون
نحوه ی صحیح و استاندارد در نصب پنجره وجود حداقل 4 میلیمتر بادخور از هر طرف و تزریق فوم و سیلیکون می باشد که اجازه ورود سر و صدا به داخل را نمی دهد.
2. استفاده از شیشه های دو یا چند جداره متناسب با سر و صدای پیرامون
نکاتی در مورد دلایل بالا وجود دارد که بایستی حتما مدنظر قرارگیرد که درصورت عدم رعایت آنها عملا پنجره عملکرد مناسب نداشته و هزینه خرید این پنجره ها بیهوده محسوب میشود:
درصورت وجود حتی یک روزنه یک میلی متری در اطراف قاب یا بازشوی پنجره سر و صدا بصورت آزاردهنده ای شنیده میشود. این منافذ احتمال دارد بعلت غیر استاندارد بودن پنجره و نصب آن پس از مدتی نمایان گردد. پس حتما در انتخاب پنجره استاندارد بایستی وسواس بیشتری خرج داده شود. 
مورد دیگر انتخاب شیشه دو یا چند جداره برای پنجره است.شیشه جزییات زیادی در بحث کاهش شدت صوت دارد و متاسفانه تعدادی از پنجره سازان فقط شیشه دوجداره با ضخامت 4 میلی متر برای هر لایه را بعنوان پیش فرض و تعمیم به کل در کلیه پنجره ها استفاده می نمایند. و یا برای بهبود وضعیت صوتی به اشتباه استفاده از شیشه سه جداره با ضخامت هر لایه 4 میلی مترتوصیه میگردد. این ترکیبهای شیشه برای مناطق شلوغ و پر سر و صدا مناسب نیستند.
از موارد تاثیرگذار در کاهش صوت شیشه های چند جداره میتوان چند نکته مهم را نام برد :
• تفاوت در ضخامت لایه های شیشه دوجداره
• فاصله هوایی ( اسپیسر ) بین دوجدار شیشه
• استفاده از چند لایه شیشه بصورت لمینیت و ترکیب در شیشه دوجداره
با استفاده از این اطلاعات کلی ولی حساس پنجره ای را انتخاب کنید که آرامش را برای شما و خانواده تان ایجاد نماید.

بارکد

تماس با ما

آدرس  دفتر مرکزی : سیرجان خیابان قدس شمالی روبروی ورزشگاه تختی (تالار المپیک) مجتمع هیوا طبقه سوم واحد ۷ و ۸

آدرس کارخانه : سیرجان منطقه ویژه اقتصادی بلوار پارس خیابان مولوی اولین سوله سمت راست

آدرس پست الکترونیک:    info@hiva-sanat.ir     HIVAWINDOR@GMAIL.COM

شماره تماس: ۰۹۱۹۶۶۰۸۷۶۶ -- ۴۲۲۰۷۷۵۱ ۰۳۴

صفحه اینستاگرام : hiva_sanat

واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۹۶۶۰۸۷۶۶

عضویت در خبرنامه

Template Design:Dima Group